چاپ جعبه، ساخت جعبه، طراحی جعبه، انواع جعبه، جعبه های جدید، نمونه جعبه، جعبه مقوایی، چاپ جعبه و بسته بندی، طراحی جعبه و بسته بندی

چاپ جعبه و بسته بندی عبارت است از علم، هنر و فناوری و پوشش دهی و یا حفاظت محصولات به منظور توزیع، ذخیره سازی و فروش و استفاده که مشتمل بر طراحی، ارزیابی و تولید می باشد. درواقع بسته بندی تلفیق علم و هنر در طراحی جعبه و ساخت جعبه دستیابی به اهداف سازمانی و فروش محصول (ایمنی محصول ، برندیگ ، اطلاع رسانی و بازاریابی) است.

هنر بسته بندی در دنیا به عنوان یک علم مطرح است که کشورهای توسعه یافته با آگاهی از آن محصولات تولید خود را با بهترین روشهای بسته بندی در بازهارهای جهانی عرضه می کنند. در میان محصولات  فراوان تولیدی ، محصولات صنایع دستی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند  و به نحوی هویت ملی و فرهنگی جامعه تولید در ارتباط هستند. از آن جایی که بسته بندی نخستین مرحله از برخورد مشتریان با محصول می باشد وجود طراحی، رنگ، تناسب محصول با بسته بندی و عواملی در جهت ارتقا کیفی محصول به شمار می رود.

امروزه بسته بندی ها تابع صرفه اقتصادی و سهولت در حمل و نقل می باشند. قیمت, زمان و مکان مناسب تعیین کننده اقتصاد بازار آزاد هستند. بسته بندی های امروزی باید با توجه به استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شوند. زیرا باید حداقل سهم قیمت تمام شده در هر واحد تولید (محصول) به بسته بندی تعلق بگیرد, علاوه بر این انواع جعبه از نظر خریدار رایگان و جزء منافع او به حساب می آید. در واقع جعبه باید دارای ظاهری زیبا بوده, محتویات درونش را حفاظت کند و قابلیت چیدمان در حالت عمده و قرارگیری بر روی پالتهای استاندارد را داشته باشد و در نهایت روی قفسه های فروشگاه ایستایی لازم را داشته باشد.

کارآیی وگیرایی بسته ها، رابطه ای مستقیم وتنگاتنگ با میزان فروش محصولات دارد. بسته بندی نماینده و پیام رسان تولیدکنندگان کالاست. شخصیت ،هویت واهمیت کالا وتولید کننده آن در ورای طراحی وساخت آن نهفته است. در واقع بسته بندی روح محصول و سازنده آن است.

بسته بندی سبب ساز اولین ارتباط مستقیم با مشتری است.

اصول پایه در طراحی جعبه، که می توان طراحی بسته بندی را از چهار منظر مختلف می توان بررسی کرد:

– روشی برای حفاظت محتویات بسته

– عامل موثری بر قیمت گذاری محصول

– بازاریابی که ویژگیها, و مزایای محصول را تبلیغ می کند.

– بخشی از خود محصول

زیر مجموعه های بسته بندی: بسته بندی های باحجم ثابت و متغییر (مسطح)، لیبل، ساک و ...

جعبه مقوایی را می توان به چند دسته کلی تقسیم کرد، بر اساس جنس:

۱- جعبه مقوایی (پشت سفید، پشت طوسی، اینوربرد یا ایندربرد، دورو گلاسه، لیمینیتی، فلوتینگ، سینگل، سینگل فیس، هاردباکس، کارتن و …

۲-جعبه طلقی (طلق سخت، طلق نازک و …)

جعبه لمینت از بهم چسباندن دو جنس متفاوت مقوا می باشد. معمولا در چاپ جعبه های لمینت از چسباندن یک یا دو ورق دو، سه و چند لایه استفاده می شود، به این منظور که استحکام جعبه و تحمل وزن و فشار داخلی و خارجی بالا رفته و در اصابت ضربه های کوچک مقاوم باشد.از کالاهایی که بیش از 500 گرم وزن دارد؛ بهتر است از جعبه های لمینت استفاد شود.

بر اساس شکل طراحی جعبه: جعبه های لاک باتن (Lock button)، انواع جعبه های فانتزی با طراحی های خاص و …

بر اساس کاربرد جعبه: جعبه های مواد غذایی، جعبه دارو یی، جعبه های قطعه، جعبه فانتزی و …جعبه مواد غذایی، جعبه دستمال کاغذی، جعبه شکلات، جعبه لوازم بهداشتی،جعبه دارویی، جعبه لوازم یدکی، جعبه لوازم برقی و الکترونیکی و ...

محصول ارزشمند، شایسته بسته بندی نفیس است.  

نمونه انواع جعبه

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7